Prva strana

Fast preview

Grooming

Teorija letenja

Prva pomoć

Emergency

STW dužnosti

Moj tip aviona

Popust preko Kluba citalaca Narodne knjige!   ...i STW grooming strana

PRE NO ŠTO OBUČETE UNIFORMU...

"Zanimanje stjuardese je, pre svega, veoma naporan fizicki posao koji zahteva maksimalnu koncentraciju, besprekornu disciplinu i izvanrednu psihofizicku pripremljenost: od savršenog spoljnog izgleda, do neophodnog sna i odmora pred svaki let. I, da ponovim ono najvažnije: iziskuje ogromnu odgovornost. Uslovi u kojima se obavlja ovaj posao (promene casovnih zona, "džet-leg", nocni letovi i neprekidan rad sa putnicima u toku celog leta) izlažu organizam stresu. Posao kabinskog osoblja priznat je širom sveta kao jedna od najtežih i najodgovornijih profesija. I u našoj zemlji kabinsko osoblje ima beneficirani radni staž: za jednu godinu radnog staža priznaje se 16 meseci penzijskog staža. To znaci da se domacicama i domacinima aviona radni vek skracuje za oko 9 godina. Imajuci u vidu da stujardese i stjuardi imaju obavezu da svake godine prolaze veoma stroge kriterijume psihofizicke sposobnosti za rad, normalno je da izvestan broj ljudi u kasnijoj životnoj dobi ne ispunjava ove kriterijume. Zbog rasprostranjene zablude da se stjuardesa samo smeška, poslužuje putnike kafom i odseda u luksuznim hotelima, prinudjena sam da insistiram na suštini ovog teškog i odgovornog posla..." (Bojana Kovačević, STW/STD instruktor)

 

KAKO SE ŠKOLUJU STJUARDESE?

Prva i osnovna uloga domacice aviona je spasavanje ljudi i imovine. Program školovanja kabinskog osoblja u centrima za obuku obuhvata znanja iz nekoliko kljucnih predmeta: vazduhoplovni propisi i pravila letenja, eksploatacija aviona na kojem se redovno leti, vanredni (emergency) postupci i vazduhoplovna medicina.

Sledeca važna uloga domacice aviona je pružanje usluga putnicima u normalnim uslovima letenja. Kandidati za domacice/domacine aviona uce i sledece predmete: rad i dužnosti kabinskog osoblja, estetiku, organizaciju maticne kompanije, istorijat vazduhoplovstva, kao i engleski i još jedan svetski jezik, s posebnim akcentom na termine vezane za vazduhoplovstvo. U svetskim kompanijama koje se naglo šire i primaju ogroman broj mladih ljudi, kao nephodan dodatak dosadašnjim uobicajenim predmetima uvedeno je i poducavanje u ophodjenju. U kompanijama zemalja ciji je zvanican jezik engleski, uvodi se i program za jedan viši nivo jezika, neophodan za komunikaciju sa putnicima.

Po završenoj obuci, a pre dobijanja dozvole, kandidati moraju da provedu najmanje šest sati u letenju sa instruktorom. Dozvola, koju izdaje posebna državna služba (Ministarstvo za saobracaj), važi dve godine. Da bi se takva dozvola produžila, stjuardesa mora da poseduje: lekarsko uverenje zdravstvene ustanove specijalizovane za pregled vazduhoplovnog osoblja, potvrdu o uspešno položenom ispitu iz poznavanja opreme i postupaka u slucaju opasnosti, potvrdu o uspešno položenoj prakticnoj proveri u avionu, kao i nalet od najmanje 100 sati u periodu od poslednjeg produženja. Prema poslu koji obavljaju, domacice/domacini aviona mogu da steknu razlicita zvanja: instruktor za domacice aviona, prvi perser na avionima širokog trupa, perser, starija domacica aviona i mladja domacica aviona.

 

 

 

 

 

 

Uniforme za stjuardese prolaze kroz dugi proces kreiranja i izrade, zato što se od njih zahteva da budu udobne, funkcionalne - i, naravno, moderne, a menjaju se svakih nekoliko godina.

 

 

Za obavljanje posla domacice i domacina aviona neophodno je aktivno znanje engleskog jezika (srednji kurs) i znanje nekog drugog svetskog jezika (francuskog, nemackog, italijanskog, ruskog, španskog ili kineskog). Provera znanja odvija se u školskom centru kompanije, po programu za traženi stepen znanja. Uobicajeno je da su uslovi za prijavljivanje na konkurs i godine starosti: ne manje od 18, a ne više od 25. Svojevremeno je i visina kandidata bila ogranicena: za devojke od 160 do 175 cm, a za mladice od 175 do 190 cm. Sada se to vecinom prepušta kompanijskoj komisiji za izbor. Što se tice težine, podrazumeva se da ona mora da bude srazmerna visini.
DEVOJKE I (ILI) MOMCI?

Posada po povratku sa letaAli, pored definisanih godina starosti, visine i odgovarajuce telesne težine, podrazumeva se da domacica/domacin aviona treba da bude i prijatnog izgleda. U samom pocetku komercijalnog prevoza putnika, ovim poslom bavile su se iskljucivo žene. Neophodna briga oko putnika, smatralo se, prirodno odgovara ženi. Osnovni uslovi za obavljanje ovog posla - prijatan, doteran, negovan i uredan izgled, lepo vaspitanje, odgovarajuce obrazovanje, pristojno ponašanje i komunikativnost - osobine su koje obicno krase ženu. Razlozi zbog kojih se traže ovakve osobe pre svega su psihološke prirode. Svojim izgledom, šarmom, sigurnošu, ljubaznošcu i opštim utiskom koji proizvode na putnika, ublažavaju strah ili osecanje neprijatnosti (inace cesto u vazdušnom saobracaju). Iako je tehnika otišla toliko napred da svojim dostignucima uliva sigurnost, na drugi nacin posmatrano, ona može izazvati i negativan osecaj: bespomocnost. U avionu su cesto stare osobe, deca ili bolesnici, pa se smatralo da i o ovakvim putnicima bolje brine žena. No, vremena i nacin razmišljanja se menjaju, pa su ovaj posao poceli da rade i muškarci. Za postojanje stjuarda u avionu ima mnogo razloga. Muškarci su fizicki jaci, a to može biti od velikog znacaja u nekim situacijama, posebno u slucaju opasnosti. Iako su neke svetske kompanije do dana današnjeg ostale privržene pravilu da zapošljavaju samo žene, vecina smatra da je neophodno u kompaniji imati i odredjeni broj muškaraca.

Povratak na STW intro page