PIŠE, GLEDANO IZ COCKPIT-a FLIGHT SIMULATORA

From: Branko Rajčević
To: Violeta Ivković
Sent: Sunday, July 30, 2000 11:53 AM
Subject: OK

Mi smo u avionu B-737, letimo sa juga, prilazimo Beogradu preko VOR Valjevo, označava se kao VAL, letimo na FL 70.
 
*** FL 70 je Flight level 7000 (fita), tačnije oko 2200 metara.

Kontaktiramo kontrolu, pitamo šta dalje, krenuli bismo u prilaz beogradskoj pisti 30. Označava se kao RWy 30. Tražimo dozvolu. Kontrola kaže da nam za sada odobrava holding iznad NDB OBR (frekfencija 355). Traže da idemo na FL 50. Znači, malo spuštanje.

*** OBR je oznaka za beogradski NDB (to ti je glupi radio far iznad koga sada treba da kružimo)

Kada smo stigli iznad OBR, po proceduri za holding pravimo krug sa headingom 217-037. Prijavljujemo kontroli da smo u holdingu. Čekamo dalje instrukcije.

Kontrola odobrava da zauzmemo heading 085, da idemo na 13 milja od BEO i u levi zaokret za final approach, ILS nam je YBE 109.9, heading piste 299. Takođe traže da idemo u descend na FL 40.

*** BEO je VOR surčinskog aerodroma, frekfencija mu je 112.3, a traže od nas da krenemo u zaokret na 13 milja od BEO jer je to idealno da uđemo u ILS glide slope. To je zrak koji te navodi po visini i po pravcu. Pošto u glide moramo da uđemo na 4000 fita, kontrola traži da idemo u propadanje na FL 40.

Krećemo se kako nam je rečeno. Na glavni navigacioni instrument u kokpitu nameštamo frekfenciju 109.9, čekamo da vidimo glide slope pa da ga "uhvatimo". Na drugi nav. instrument nameštamo frekfenciju 112.3 (BEO) da instrument pokaže da smo na oko 13 milja od njega na "radijalu" od 134 stepeni. Tada pravimo zaokret, lepo na levo, i gle, ulazimo u glide, uključujemo auto pilot na APR opciju (approach) i on nas sam navodi. Mi smo na 4000 fita, baš kako treba.

Prelećemo NDB JA (frekfencija 316). Tu smo na tačno 7.1 milje od piste koju odlično vidimo ispred nas.
U tom trenutku visina nam je 2840 fita, brzina nam je 190, uključujemo polako flapsove koje na svakih par stotina fita pojačavamo, brzinu smanjujemo na 180, pa na 170, da bismo nad pistom bili na oko 160, sa punim flapsovima. Točkove vadimo na 2.500 fita. Čujemo pištanje OM (outer markera) koji je na 3.4 milje od BEO VOR. Konačno prelećemo BEO i odmah potom dodirujemo runway 30. Touchdown! Skidamo flapsove, palimo reverse na motorima, auto brake nas koči, kao i spojleri i čekamo da smanjimo brzinu na dvadesetak milja i skrenemo ka zgradi.

Good Flight Captain!

Sletesmo na Surčin, narod aplaudira, kokoške se raduju, kajmak i sir se vade iz spremišta za ručni prtljag, a mi skidamo slušalice, gasimo motore, isključujemo avionic's switcheve i šaljemo pticu na pranje i tankovanje.

Po Beogradu ovih dana kruže kužni E-mejlovi.
Tako treba!
Za Final Approach.