DAME U IZLOZIMA

Ako se u turističkim programima, čak ni fakultativno, ne najavljuje Muzej Ane Frank, Kineska četvrt i njen šokantni program se reklamiraju kao nešto što nikako ne bi trebalo propustiti. Čak i turistički vodiči, prilikom obilaska grada brodićem skreću pažnju na "Ulicu dama u izlozima", uz napomenu da se ovde može zabaviti i danju, ali je interesantnije to učiniti  noću.

 

Centar noćnog života u Amsterdamu, za koji više niko ne zna zašto se zove "Kineski kvart" kad u njemu nema Kineza, nalazi se u neposrednoj blizini centra grada, njegovog najvećeg i najlepšeg trga - Dama. I, što je još neobičnije, odmah iza kraljevskog dvorca...

U pozne večernje sate i dvorac i trg ispred njega su prazni, tihi i pusti. Život i živost počinju tek na ulazima u dve prljave uličice, na obalama kanala. U njima vri kao u košnici. Žamor raznih jezika nadjačava vika Italijana. Mrak u ulicama razbijaju sablasna roze, ljubičasta i žuta svetla iz izloga, sa neonskim reklamama sex-bioskopa i disko klubova.

Izlozi veliki, srednji i mali, isturena i uvučena stepeništa i ispod njih, svaki pedalj na ovom, animaciji namenjenom terenu, iskorišćen je za reklamiranje prodaje seksi robe. U njima, zavisno od renomea firme, a to znači od veličine i položaja izloga, zaštićene staklom i obasjane neonom raznih boja i preliva, na jastucima, u providnim mini toaletama ili bez njih, leže, poluleže ili sede, boginje ljubavi. Ima ih, u svim mogućim bojama, ali su najčešće plavuše. Izrazito upadljiv i veliki izlog, kao u manjoj prodavnici nameštaja, zauzima crnkinja raskošnih oblina. Nameštene su one tako, po izlozima, poput plastičnih lutaka, bez pokreta, bez grča na licu ili udovima. U prizemlju bogatih i raskošnih izloga, u memli sobica u nivou kanala, započinju karijeru nove, pretežno mlade i nedovoljno poznate dame. U nedostatku providnog muslina, šibane noćnim vetrom i vlagom, obučene su u uzane, pa ipak do kraja raskopčane farmerice, dekoltovane pamučne majice, ali i bez njih. Njihov početni kapital je taj ćepenak i mladost, a put do izloga težak
i strm.

Porno knjižare

Monotoniju ovih izloga i voštanih figura u njima, razbija zaglušujuća muzika iz prizemnih ćumeza u kojima su smešteni non-stop bioskopi i diskoteke. Oko njih i u njima, strogo poslovno, motaju se mladi i stari, muškarci i žene. Relativno lepo uređenu, bogato snabdevenu i čistu porno knjižaru drži jedna holandska bakica.

Da izlozi i ono što je u njima nije samo za gledanje, vidljivo je po gusto tkanim zavesama, koje se za kratko, s vremena na vreme, navuku, ili vrata na sobicama, privremeno, zatvore.

Mušterija u ovoj četvrti ne manjka. Neravnom kaldrmom guraju se i spotiču grupe turista, poslovni ljudi na službenim putovanjima, besposleni, znatiželjni... Zašto i ne bi? Ulaz u kinesku četvrt i razgledanje je sasvim i svima besplatno. Automobili svih vrsta i veličina, puni lažnih i stvarnih bosova, bezobzirno pribijaju gomile pešaka uz obitavalište noćnih lepotica. Sredovečni muškarci, obično u pratnji svojih, ne više tako mladih supruga, gledaju bez komentara. Supruge se čvrsto priljubljuju uz muževljevu mišicu. Neke od njih, pri pogledu na izložene gole grudi i butine, ispuste uzvike zgražavanja i negodovanja, na šta im dame uzvraćaju pogledom hladnim kao led.

Tako to izgleda prvo s desne, a zatim preko mostića, i s leve strane kanala. Na ovoj drugoj strani, po sredini uličice, vidljiva svima, uzdiže se trospratna "Casa rose", Crvena kuća. Obasjana je hiljadama crvenih sijalica, a širinom fasade, za svaki sprat posebno odgovarajuća neonska reklama, koja pali i gasi sadržinu najšokantnijih od svih šokantnih programa u Evropi. Tako bar u novinama piše.
Tu, ispred ove kuće, organizovane grupe turista se raslojavaju. Oni koji su se zadovoljili besplatnim razgledanjem, napuštaju kvart i odlaze da ostatak noći provedu u bezbednosti hotelskih soba. Drugi, međutim, čije su pobude različite koliko i oni sami, ćutke ulaze u kuću, žrtvujući nepoznatim doživljajima 50 guldena. Toliko, naime, košta gledanje programa.

Ulaznice se kupuju na malom šalteru, poput onih u bioskopima. To je ujedno i jedini osvetljeni prostor u mračnom predvorju. Kada se oči malo priviknu na mrak, u dnu prostorije uočavaju se vrata na kojima piše "Privatee". Desno od njih, atletski građen crnac, koji se, tek pošto pocepa ulaznicu, pomera tek toliko da posetioca propusti na stepenište.

Program je podeljen na tri dela, za svaki sprat po jedan. Na prvom spratu je uvertira u dalji program. Pravo sa stepeništa, kroz nevelika vrata, ulazi se u malu sobu, poput bioskopske sale. Jedino svetlo dopire sa ekrana i svako seda gde stigne. Ovde se neprekidno, dok god ima publike, a ima je cele noći, vrte pornografski filmovi, uglavnom američke proizvodnje. Zajedno sa sadržajem filma, menja se muzika, "glumci" i ambijent. Nadahnutost režisera nema granica. Prikazuje se čak i jedan kaubojski film. Tek toliko da se vidi kako to rade i teksaški kravari, a ne samo dekadentna gospoda.

Prikazivanje filmova traje beskonačno. Sadžaji se ponavljaju, pa posetioci gube strpljenje, te sve češće zagledaju u vrata s kojih će "ledi i džentlmene" pozvati na drugi deo programa.

Seksi program uživo

Kad se to, najzad, dogodi, onda ponovo istim strmim stepenicama, u prizemlje. Redovi uzdignutih stolica, kao u kamernom pozorištu. Ispred njih mala, polukružna bina, zaklonjena žutim zavesama. U nastavku sale je bife-bar za žedne goste i iscrpljeni ansambl.

Ovde se program odvija uživo. Uz odgovarajuću muziku na bini se smenjuju "umetnice". One svoj izazovni baletski program izvode profesionalno - korektno i dozlaboga rutinski. Posetioci su uglavnom razočarani, jer umesto očekivane erotike, servira im se hladna pornografija. Zbog toga se završetak i ovog dela programa dočekuje s olakšanjem.
Mnogi bi, u ovom trenutku prežalili bačenih 50 guldena, ali se ne usuđuju da sami izađu na pločnike Kineske četvrti.

Treći deo programa odvija se na drugom spratu. Ista, samo malo veća sala i pozornica, sa nešto čistijim zavesama. I ovde se sve odvija u tami i skoro apsolutnoj tišini, sem muzike koja neprestano trešti.
U program drugog sprata, uvrštena su i tri muška aktera. Ono što su režiseri porno filmova pravili s ambicijom da bude i umetničko, ovi ovde izvode amaterski.

Posle ovakvog programa, većina bez žaljenja propušta jedinstvenu priliku da na poslednjem, trećem spratu i sami učestvuju u njemu. S osećanjem prevarenosti napušta se ova kuća anti-propagande seksu.
U poređenju s njom, Ulica dama u izlogu, predstavlja osveženje.

Zato gorak ukus, koji posle ovog izleta ostaje u ustima, turisti ispiraju dobrom domaćom rakijom, uz saznanje da je prilikom boravka u Kineskoj četvrti najuputnije grliti samo svoju tašnu i novčanike.