Back to Zairi 2001   in ZAIR!  subota, 17. mart 2001.

ZAKON AKCIJE I REAKCIJE emisija broj 052:


BRODSKI RADIO-DNEVNIK

 

Kao fantomski brod zarobljen u prostoru, ali ne i u vremenu, plovio je današnji "Zair" ka početku proleća, najavljenom za 20. mart u 14.00 časova. Prethodna tri godišnja doba pokazala su da se bez proleća može, ali su prethodne "zairske" emisije pokazale da se ne može bez: Violete Ivković, Stevana Raškovića, Voje Antonića, Raše Popova (ponovo), časopisa "Kompjuterske igre" (i ovog meseca) i još nekih časopisa, Milana Bašića, Jovanke, Bobana - i mene! A danas se specijalno nije moglo bez Srđana Paunovića, webmastera i člana uredničkog tima časopisa "Mobkom". Srđan nije fan mobilnih telefona, ali ih zna u dušu, jer neprijatelja treba dobro upoznati da bi ga... Upravo tako. Tome u prilog išla je njegova priča o mobilnim komunikacijama, GSM kodovima, WAP-u i mobilnim operatorima u Srbiji - kojih ima dva, a dobro bi bilo da ih bude i tri. Do četiri. Možda vas interesuje da li se i sami uklapate u foto-robota prosečnog korisnika "o'đe mobilnog"? Uštedeću dosta prostora ako vas uputim na Srđanov tekst "Evolucija telefonije u Srba", koji sam objavio u okviru jednog od "Zaira" iz dvehiljadite. Pa eto, uputio sam vas. Ukoliko vam je pogled skliznuo i na sliku pri vrhu ovog pasusa, gde sam Srđana uz pomoć Photoshopa uglavio pored organizatora moje emisije Jovanke (sedi), nesuđene stjuardese i Bobanove suđenice Slavice (stoji) i sebe kao takvog (ne samo da stojim, nego se i žutim) - onda ovo smatrajte i potpisom za sliku.

E sad, područje u kojem se Srđan oseća kao riba u akvarijumu - pod uslovom da je akvarijum u svemiru! - vezano je za rusku svemirsku stanicu "Mir". Priča o "Miru" je dramatična i duga čitavih petnaest godina. Ali, u trenutku kada krene naredna emisija "Zakona akcije i reakcije", sledeće subote u 13 časova, "Mira" više neće biti u Zemljinoj orbiti. Ležaće negde na dnu Tihog okeana, a umesto kosmičke prašine, na njega će se taložiti školjke, alge i buljooka stvorenja iz okeanskog mraka. Legendarna ruska orbitalna stanica već ima naslednika: to je zapadni odgovor, najpre imenovan kao "Freedom", kasnije prekršten u "Alfu", a onda definitivno upisan kod svemirskog matičara pod imenom "ISS" (International Space Station). Kada se na njega budu prikačili svi moduli, kako oni izgrađeni u SAD, tako i oni izgrađeni u Rusiji, biće to o-ho-ho zamašna baza u kosmosu, koja će se, zahvaljujući ogromnim solarnim ogledalima, golim okom videti sa zemlje. I to ne tek onako. Biće to, posle Meseca, najsvetlije nebesko telo!

Za posmatrače-manijake naredne sedmice specijalizovane agencije organizuju i letove velikim saobraćajnim avionima u visoke slojeve troposfere. Nude im da iz blizine (shvatite to uslovno) posmatraju izvođenje iz orbite, pad kroz atmosferu i umiranje petnaest godina stare ruske svemirske stanice "Mir". Vi sigurno niste toliko platežni, pa možete kroz dva-tri dana da odšetate na sajt www.mirreentry.com i pratite direktan prenos odlaska "Mira" na većni počinak. Ipak je to sahrana na koju je pozvan čitav svet...

 

Neverovatna priča sa autostrade

Uzrok problema nepoznat

 

Foto-strip koji je pred vama pre bi trebalo da završi na nekom od Flying linkova na Asteroidu. No, budući da mi ga je moj kolega Dušan Ninkov, kapetan-instruktor u business avijaciji saveznog Avio-servisa, prosledio prijateljskim e-mailom, a stvar je maltene estradna - odlučio sam da za njega prokrčim mesto baš u "Zairu". Ionako u samoj emisiji vazduhoplovstva ima na pretek. A sada, evo i priče:

Širokotrupni DC-10 kompanije "Junajted Erlajnz", na letu UA-711 iz Los Anđelesa za Njujork, doživeo je problem sa motorima broj jedan i dva. To znači da su motor na levom krilu i motor u repu otkazali neposredno nakon što je avion dostigao kritičnu brzinu, takozvanu "brzinu odluke, posle koje nema prekida poletanja. Uzrok problema sa motorima za sada je nepoznat.

Ljuljajući se, sa samo jednim radećim motorom, avion je izvršio prinudno sletanje na autoput! Obaveštena o nameri posade, državna policija je prethodno očistila autostradu. Očigledno, ne stoprocentno, jer se nekim slučajem na njoj zatekao usamljeni džip "čiroki". Užasnuti vozač nagazio je gas do daske pokušavajući da umakne džinovskoj letelici, ali u trenutku kada ga je avion sustigao nije uspeo da postigne brzinu veću od 200 kilometara na čas...

Kao za inat, avion i džip su se savršeno poravnali, tako da je "desetka" prednjim točkom naletela na bežeće vozilo, što je izazvalo lom nosne noge aviona. DC-10 je nastavio jurnjavu niz autoput, sa zarobljemi džipom u ulozi nosnog točka!

Ko kaže da Marfijevi zakoni ne važe - laže! Samo par trenutaka kasnije naišla je nova žrtva: brektavi "linkoln", oldtajmer za čijim je volanom sedela vremešna bakica. Još jedan propust saobraćajne policije. Ali, kao da ima Boga, sudbina je htela da se stari, spori "linkoln" za dlaku provuče ispod desnog krila, pored masivnih glavnih točkova aviona. Možete misliti kakav je šok bakica doživela kada se nebo nad njom smračilo i kada je potom ispred sebe ugledala metalnu ptičurinu kako odmiče u daljinu!

Piloti su uspeli da sačuvaju kontrolu nad avionom i, posle dugog i dramatičnog rulanja, zaustave DC-10 na sred opustelog autoputa. Krov nesrećnog džipa ostao je zgnječen pod teretom avionskog nosa. Vozač je je zadobio lakše povrede i hitno prebačen u urgentni centar Medicinskog instituta u Los Anđelesu.

Odmah po zaustavljanju aviona, policijska i ambulanta vozila su opkolila "džambo". Na sreću, niko od putnika i članova posade "Junajtedovog" DC-10 nije bio ozbiljnije povređen. Samo je jedna 80-godišnja starica koja je putovala za Njuvark pala u nesvest, a nekoliko putnika zadobilo je bezopasne posekotine ili se, pak, ugruvalo zbog toga što nisu bili propisno vezani. Stjuardese kažu da su u panici poskakali sa svojih sedišta, pokušavajući, u beznađu, da se dokopaju izlaza iz putničke kabine...

Pa, šta kažete na ovu priču? Foto-strip kruži Internetom i mnogo je ljudi poverovalo u opisani događaj, mada ga ni jedan medij nije zabeležio. Da li se sve to uopšte i dogodilo? Jeste - ali samo virtuelno, u čipovima i na monitorima kompjutera dvojice maštovitih animatora zaposlenih u jednom od holivudskih studija za digitalne efekte! Avion je pravi. Autoput je pravi. I vozila su stvarna. Ljudi takođe. No, svi su snimljeni odvojeno, na raznim mestima i u razna vremena. A onda su "merdžovani" u digitalnu storiju koja je, oh bože, tako uverljiva. Momci su odlučili da AVI ove katastrofične priče gurnu na Net, a razni anonimni "distributeri" su zatim pustili vlastitoj mašti na volju, pa ko nasedne - nasedne. Kad malo bolje razmislim, nije strašno nasesti OVAKO. Gore je nasesti ONAKO, kako je naseo DC-10 na krov sirotog vozača džipa!

 

 


"ZAIR" je moja najnovija serija radio-emisija posvećenih high-techu i tehnološkim komunikacijama uopšte. Za razliku od "Ventilatora" iz 80-ih i "Modulacija" iz 90-ih, "ZAIR" se bavi isključivo REAKCIJAMA na ljude i high tech svet oko nas. Zato i jesu važne, pa ako ćete u akciju ili reakciju, najbolje je putem "Zairovog" mail boxa! Prvi "Zakon akcije i reakcije" emitovan je 25. marta 2000.


Od tada teče subotom od 13 do 16 ha na Beogradu 202. A to znači: 104 MHz, 101.8 MHz i 1503 kHz. Preko satelita: Express 3A 11518(V). Preko Interneta: live-feed "dvestadvojke" na sajtu Beograda 202. Ekipa "Zaira" nastupa na terenu u sledećem sastavu: Zoran Modli (autor, voditelj i tonski realizator), Boban Obradović (desna ruka) i Jovanka Kalezić (organizator). Sudije nema, a i šta će nam.