Povratak na Zaire iz 2004.
 
  Propuštene emisije potražite
  klikom na gornju strelicu!

radio-emisija broj 184

Emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Šta se dogodilo u novoj emisiji saznajete zahvaljujuci priloženoj play listi, ko se u njoj pojavio otkrivaju fotke i tekstovi, a kako je sve zajedno zvučalo možete čuti ako pokupite priloženi audio.

Naredna emisija je u subotu, 24. aprila

  subota, 17. april 2004.

Željko's column

Leteći giganti

Audio stream emisije 


No. 184/13.2 mb

Audio fajl emisije je u stereo WMA formatu (20 kbps na 22 kHz). Muzičke numere su skraćene, ali je ostatak sadržaja "Zakona akcije i reakcije" netaknut.
.

Prvo napravite avion veci od svih do sada videnih, veci cak i od "Antonova 225". Toliko veliki da mu je raspon krila tek nešto manji od dužine dva fudbalska igrališta i korisne nosivosti od 25O tona tereta (što je jednako težini osamdesetak automobila). Zamislite da zauzima parking prostor dva Boinga 747, a onda ga pošaljite da u brišucem letu jezdi iznad talasa na visini od jedva šest metara - dovoljno nisko da ocekujete da zakaci jarbol neke jedrilice koja mu se nade na putu... Ova zamisao zvuci dovoljno megalomanski da zainteresuje Pentagon, što se i dogodilo u srcu americke vojske.

Nacrt giganta ponikao je iz projektnog biroa kompanije "Boing", ciji su inženjeri najzad pronašli nacin da iskoriste takozvani "zemaljski efekat" (ground effect), pojavu koja odavno golica maštu aero-inženjera zbog mogucnosti da bude iskorišcena za smanjenje ceonog otpora i potrošnje goriva.

Zemaljski efekat javlja se u uslovima izuzetno niskog leta. To u slucaju "Pelikana", ciji je pun naziv Ultra Large Transport Aircraft, iznosi svega dvadesetak stopa (oko šest metara). Pri tako maloj visini, sve što leti, pa i avion, zapravo klizi po vazdušnom jastuku koji telo stvara krecuci se iznad vodene površine. Što su krila letelice bliža vodi, to je sila uzgona veca, a ceoni otpor manji. Sila uzgona kod "Pelikana" trebalo bi da bude za 75% veca nego kod svih postojecih tipova aviona, a potrošnja goriva neuporedivo manja. Uvek dosadne, ali precizne brojke, govore da bi uz korisnu nosivost od 680 tona "Pelikan" imao dolet od 18.000 km iznad vode, odnosno 12.000 km iznad tla. Ali, u ovom potonjem slucaju morao bi da leti na visini od najmanje 7.000 metara.

U "Boingu" veruju, bude li "Pelikan" ikada izgraden, da komercijalni pomorski saobracaj više nikada nece biti ono što je bio, jer bi njihova niskoleteca grdosija isti teret prevozila do krajnjeg odredišta deset puta brže i mnogostruko jeftinije od ma kog postojeceg teretnog broda.

Za razliku od razumljivo uzdržanih brodovlasnika, Pentagon je oduševljen citavom zamisli. Avion koji bi u cugu prevozio 17 borbenih tenkova M-1, omogucio bi ostvarenje proklamovanog cilja americke vojske - da bude u stanju da u roku od pet dana prebaci borbenu jedinicu od 14.000 vojnika do bilo koje tacke na zemaljskoj kugli!

Sudbina "Pelikan" trenutno je u rukama radne grupe Pentagona, koji bi trebalo da odobri ili odbaci projekat.

Pre ove gigantske ideje, još 40-tih godina 20.veka ekscentricni milijarder Hauard Hjuz pokušao je to da ostvari svojim gigantoplanom "H-4 Spruce Goose" (gizdava ili drvena guska), koji je jednim jedinim letom otvorio eru džinovskih aviona - preko C-5 Galaxy zvanog "Debeli Albert" ili "Fred" (akronim za Foolishly Ridiculuous Economic Disaster), koji je 1969.godine pušten u saobracaj kao najveci transportni avion svih vremena, sa zadivljujuce kratkom poletno-sletnom stazom - pa do vec pominjanog Antonova 225 zvanog "Mrija" (na ukrajinskom "San"), originalno napravljenog za prevoz sovjetskog šatla "Buran" (Vihor), a od 2001. najveceg svetskog transportera vanserijskih tereta - ne bi bilo nikakvo cudo da i Boingov gigant, od milošte zvan "Pelikan", poleti.

Željko Živaljević

U ovom izdanju Zaira:

Šoljica Internet kafe na početku!
Reakcija Saše iz Radio Utopije
Art of Noise - Yebo! (1989)
Dejan Ristanovic o svom iskustvu sa digitalnom fotografijom
Moby - Natural blues (Mike D remix) 2000
O kablovskoj televiziji
Rekli su... Oliver Esbah (Plenexis) o Sky Boosteru
Skindive - Track 05 (2002)
Dragan Cosic o GPS-u u praksi!
Internet radio bez racunara!
Smog - Butterflies drowned in wine (2003)
Gojko Adzic i druga strana mobilne medalje
Babylon Zoo - Spaceman
Rekli su... Zeljko o robotima-bibliotekarima
Ataris - Radio still sucks

 


Gojko Adžić je glavni i odgovorni urednik časopisa "Mikro PC World" i autor (uznemirujućeg) komentara objavljenog u današnjem "Zairu" na temu ugrožene bezbednosti čak i vlasnika mobilnih telefona.

 


Poboljšanja u Operi / Bežični čvrsti disk
Sound - Judgement (2001)
Hal 9000 o nanoracunarima i razvoju nanotehnologija u buducnosti (drugi deo priče započete u prošloj emisiji)
Stigmata soundtrack - Release (edit) 99
O kablovskom Internetu
Olivera Rosic o novitetima na sajtu Povoljno.com
Streets - Turn the page (2002)
Stojan Protic (Master Class Comm.) o home cinema i DLP-u
Marko Jankovic reakcija na multimediju i SatTV
Prvi multimedijalni diskmen
Sunscreem V Push - Please save me (2001)
Sava Jovanovic o ljudima sa radija na TV-u i o sebi
Supergrass - Moving
Zeljko Zivaljevic o letecim gigantima
Relja Jovic: predvidjanja nase IT buducnosti
Rekli su... Kasperski o nezeljenoj posti
Temptations - Ball of confusion

 


Priličan broj njih, a dosta i nas, na tradicionalnoj smotri dostignuća kablovske, satelitske, hi-fi i security tehnologije zvanoj "VideoSat Show", ovog puta za 2004. godinu. Pola metra levlje od mene je Dragutin Gaga Marković, organizator ove, već 19. po redu, priredbe u hotelu "Jugoslavija".

 

 

Interesantnosti

Roboti-bibliotekari

Pred problemom prebacivanja fondova biblioteka u digitalnu formu, firme "4Digital Books" i "Kirtos Technologies" našle su rešenje u robotici. Napravili su robote za brzo skeniranje knjiga, koji sami okrecu stranice i skeniraju velikom brzinom više od 1200 stranica na sat. Povezani su na racunar, gde sve "procitano" smeštaju u bazu podataka. Formati knjiga nisu bitni, jedino je pitanje cena - ona je još uvek velika, pa su roboti bibliotekari isplativi samo za velike projekte.

 

 
Radio-emisija "Zakon akcije i reakcije" snima se petkom, zainteresovanim radio-stanicama šalje ponedeljkom, a premijerno emituje na većini FM frekvencija subotom (toliko o njenoj mogućoj aktuelnosti). Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Desna ruka: Srdjan Paunović. Mailbox emisije: emisija@modli.co.yu.