Povratak na Zaire iz 2004.
 
  Propuštene emisije potražite
  klikom na gornju strelicu!
  radio-emisija broj 203 Emisija "Zakon akcije i reakcije" emituje se na mreži prijateljskih FM stanica, a bavi se reakcijama ljudi na hi-tech svet oko nas. Šta se dogodilo u novoj emisiji saznajete zahvaljujuci priloženoj play listi, ko se u njoj pojavio otkrivaju fotke i tekstovi, a kako je sve zajedno zvučalo možete čuti ako pokupite priloženi audio.
subota, 28. avgust 2004.
Audio stream emisije No. 203/8,5 mb

Audio fajl kompletne emisije je u WMA formatu, 15 kbps na 8 kHz, mono.

U ovom izdanju Zaira:

1.
Mladi Kinezi demoliraju Internet kafice
2. Moloko - Familiar feeling (Exit 2003)
3. Vest GSM Info... Munja na Kineskom zidu
4. Ivan Trajkovic o programu Ableton Live 3.0
5. Morcheeba - Let me see
6. Vest Com... Virusi napadaju Mozillu
7. Ljubisa Miodragovic o novom casopisu Hi-Files!
8. Nick Cave - The ballad of Robert Moore and Betty Coltrane
9. Mozilla nagradjuje nalazaca propusta
10. Goran Petrovic (GSM) povodom 25 godina mobilne telefonije u svetu
11. Raveonettes - That great love sound
12. Simensov konkurs za mobilne rezisere
13. Zeljko Zivaljevic i toplina digitalnog doma
14. Ramones - Surfin' bird
 

1. Novi svetski rekord u pisanju SMS poruka
2. GSM Info servis... Zbrka sa programima
3. Razor Light - Action (2003)
4. Kasperski Labs povecava broj dnevnih updateova
5. Zoran Kehler i prozor s pogledom na spam
6. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Sand
7. Piratu pet godina zatvora
8. Vukasin Mitrovic o cyber zivotu u Chicagu
9. Nick Cave - Dead man in my bed
10. Momo Kapor i prica o strahu od letenja
11. Zoran Stanojevic o avijaciji
12. Joan Armatrading - Drop the pilot
13. Lada Muminagic o korisnicima mobilnih telefona
14. Notwist - Pick up the phone
15. Rekli su... Zeljko o jakni-predatoru
16. New York Dolls - Personality crisis

Naredna emisija je u subotu, 4. septembra

 

Obrat' pažnju

Od ove emisije, pa nadalje, redovan gost će biti Vukašin Mitrović, naš IT ponos i dika iz grada Čikaga! Sa njim sam nasnimio dovoljno pričica tokom njegove letnje posete Beogradu...


Novo: "Hi-Files" magazin
na kioscima!

Domaći fanovi kvalitetnog zvuka od 1. septembra dobijaju svoj specijalizovani časopis. To je "Hi-Files", magazin koji će se baviti hi-fi opremom i kućnim bioskopom. Izdavač je Korato Group, a glavni i odgovorni urednik "Hi-Filesa", Ljubiša Miodragović, u današnjoj emisiji obećava slušaocima ZAIRA dvomesečnik modernog dizajna, na kvalitetnom papiru, sa 64 strane, uz dodatak luksuznih korica. Pored prikaza hi-fi tehnike i opreme za kućne bioskope, časopis će objavljivati i propratne CD i DVD recenzije.

Koliko kapiram, deo mladog saradničkog tima dolazi sa poznatog sajta HIFI.co.yu, a sam glodur, Ljubiša Miodragović, doskorašnji je saradnik magazina "Digital!" Budući da, bar do zaključenja ove emisije, sajt časopsa "Hi-Files" još nije bio u funkciji, objavljujem uvodne stranice web sajtova HIFI i magazina "Digital!" U medjuvremenu, proveravajte da li je "Hi-Files" zauzeo svoje mesto i u cyber prostoru, a ne samo na novinskim kioscima. Srećna plovidba promoterima dobrog zvuka!


Iz današnje emisije

Toplina digitalnog doma

Vec nepunu deceniju strucnjaci “Majkrosofta” rade na jedinstvenom poduhvatu – digitalnom domu sutrašnjice. Zamisao je da delovi kuce odnosno stana budu povezani i “svesni” jedni drugih, a pre svega stanara kojima bi na taj nacin olakšali život. Na primer, svako od ukucana ima svoju omiljenu muziku ili jacinu osvetljanja u sobama. I cim taj stanar ude u stan, narociti sistem navukao bi ili razmaknuo zavese, upalio pojedine lampe ili luster, na muzickom stubu pustio odredjeni CD i ukljucio televizor prebacivši odmah na najcešce gledani kanal.

Postavlja se pitanje identifikacije stanara, što se rešava tako što bi na ulaznim vratima umesto kljuca bio aparat za skeniranje dužice oka, što bi po recima strucnjaka za biometriju, bilo sigurnije od bilo kakvog spleta kljuceva i brava. Na ovim vratima sutrašnjice nalazio bi se i ekrancic sa ugradenom tehnologijom “osetljivom na dodir” iliti “touch screen”, što bi posetiocu koji naide na zakljucana vrata omogucilo da ukucanima ostavi tekstualnu, zvucnu ili vizuelnu poruku, zahvaljujuci mikrofonu i kamerici koji bi se ugradivali po želji ukucana.

I kuhinja bi u takvom domu bila prica za sebe. Recimo, da bi se skuvala supa iz kesice, potrebno je samo skenirati bar-kod na ambalaži i smestiti šerpu u pecnicu, a ona ce automatski “znati” na osnovu unetog podatka, na kojoj temperaturi i koliko dugo treba da kuva jelo.

Kada se kuvanje završi, na svim ekranima u kuci pojavljuje se upozoravajuce plavo svetlo. Za glavno jelo kuhinjski racunarski sistem prvo prouci cega sve ima u frižideru, i to na osnovu bar-koda, takodje, a potom se lista recepata mogucih jela pojavljuje na površini radnog kuhinjskog dela zahvaljujuci narocitom projektoru smeštenom na površini.

Nakon što domacica (ili samac :))) izabere recept, sledi lista sastojaka sa obeleženim stavkama koje su vec u frižideru. Kolicine sastojaka u receptu odredio je sistem na osnovu toga koliko je ukucana prisutno, a može se citati sa površine radnog stola ili ce ga naglas citati sintetizovani glas, dok ce u slucaju nedostatka bitnih sastojaka, a neprisustva stanara, spisak biti upucen na elektronsku adresu ili mobilni putem SMS-a.

Nehotice smo vec zašli u oblast umreženosti, odnosno digitalni dom sutrašnnjice bio bi umrežen i sa drugim ustanovama. Tako bi se na ekranu televizora, racunara i slicnih kucnih terminala pojavljivala obaveštenja najrazlicitije sadržine, o zakazanom pregledu kod lekala, poseti auto-mehanicaru, podsetnik obaveza za taj dan ili sutrašnji i raspored casova za decu...

Sve to lepo zvuci i svakako ce poslužiti u dobru svrhu buducim stanarima, ali svaki dukat dve strane ima pa tako i ovaj... Šta da rade klinci kada ce morati da završavaju domace zadatke u tacno vreme koje im roditelji propisuju, zato što su ovi drugi u prilici da im pritiskom na dugme “zakljucaju” korišcenje svih onih nacina zabave u kojima ovako ureden dom obiluje.

Ili: kako objasniti “pametnoj kuhinji” da želiš palacinke kakve ti je pravila majka kada si se nedeljom, u pratnji oca, vracao sa neke dobre bioskopske predstave?!

Mislite o tome...

Željko Živaljević


Ableton Live 3.0

Softver za bolji zvuk

Mnogo puta do sada smo pisali o audio softveru za kreiranje muzike i uopšte multimediju. Iako je broj ovakvih ostvarenja za PC i Mac racunare stvarno ogroman, a vecina ih ima slicne mogucnosti, neke jednostavno moramo da izdvojimo. Takav je i slucaj sa najnovijom verzijom programa Live kompanije Ableton.

Ableton je firma koja je prilicno nepoznata širokom krugu korisnika, pre svega zbog toga što se uglavnom koncentriše na izradu specificnih rešenja za audio obradu, koja koristi uski krug profesionalaca.

Dosadašnji programi za takozvano ''loop-editing'' stvaranje muzike uz pomoc zvucnih delova (eng. sample ili loop), u prvom redu ACID, i razna ostvarenja firmi Magix i E-Jay, ipak nisu donosili potrebnu dozu ''ozbiljnosti'' i kvalitetnijeg pristupa samom procesu kreiranja pesama kao i njihovog konacnog kvaliteta. Glavni problem je bila cinjenica da, ma koliko semplova posedovali, na kraju ce vam postati nezanimljivi, a pesme poceti da lice jedne na druge (zvuci vam poznato?).

I tu na scenu stupa Live u svojoj najnovijoj verziji 3. Kombinacija svega onoga što se u audio-softveru moglo iskombinovati i interesantan, da ne kažemo cudan interfejs, mogu u pocetku biti dosta zbunjujuci. Live je sekvencer, editor i FX procesor.

U stvari, sama modularna koncepcija tzv. lancanog spajanja modula koje želimo da koristimo vrlo brzo daje odlicne rezultate. To je, u stvari, stara dobra i svima nama omiljena drag-n-drop etoda.Jednostavno – izaberete modul ili efekat koji želite da koristite, odvucete u prozor ''edit'' i – to je to. Live poseduje dosta sofisticirane efekte koji se mogu koristiti u realnom vremenu. Tu su svi najpotrebniji efekti kao što su delay, reverb, EQ, i drugi.

Posebna poslastica je tzv. mouse editing, tj. mogucnost slobodnog kontrolisanja parametara efekata jednostavnim crtanjem krivih u samom efektu uz pomoc miša. Jednostavno, ako nacrtate pravu liniju, efekat ce imati stalne i nepromenljive parametre, dok crtanjem složenijih krivih možete kontrolisati dinamicku promenu parametara efekta. Live takode podržava envelope draw – slicno kao i kod ACID-a, možete jednostavno ''nacrtati'' jacinu zvuka ili menjanje njegovih parametar, pan, pitch i ostale vrednosti.

Sami semplovi koji se isporucuju uz Live su dobri, mada je njihova najveca upotrebljivost, kao i kod svih programa ovog tipa, vezana za elektronsku muziku. Možete ih koristiti i za neke druge pravce, jer ima vrlo dobrih zvukova gitare, bubnjeva, duvackih instrumenta, udaraljki, itd. Live ima i unapredeni channel mixer, koji vam daje punu kontrolu nad svakom audio trakom, i nudi zasebna podešavanja i slanja ka efekt-procesorima.

Vrlo dobro je rešena komunikacija programa sa eksternim sintisajzerima, semplerima i sekvencerima, sa kojima komunicirate preko standardnog MIDI porta ili pak preko modernije verzije MIDI-to-USB povezivanja. Vrlo kvalitetno programsko okruženje daje vam odmah do znanja da se radi o profesionalnom komadu softvera, mada je sam interfejs mogao da bude nešto bolje graficki rešen.

Klasican izgled sekvencer programa je zadržan i kod ovog ostvarenja – dobro poznata vremenska linija za raporedivanje semplova je tu kao i browser zvukova, iz koga biramo semplove i prevlacimo ih na vremensku liniju. Naravno, ovakva nacin rada vam omogucuje izuzetno brzo stvaranje odlicnih pesama, koje kvalitetom ne zaostaju za onima iz velikih studija

Live se može kontrolisati bilo kojim eksternim MIDI kontrolerom ili klavijaturom, cime dolazi do izražaja njegova brzina u radu. Suštinski, Live je veoma slican ACID-u ili SONAR-u, ali poseduje ipak nešto detaljnija podešavanja i pruža vecu slobodu u radu, jer je osmišljen da bude fuzija softverskog sintisajzera i sekvencera.

Porast korisnika PC-a koji se interesuju za muzicko i video stvaralaštvo na svom kompjuteru je veoma evidentan. Od prvih ''multimedijalnih'' racunara da pravih kucnih studija nije prošlo mnogo vremena. Live je vesnik buducnosti u muzickoj produkciji koja ce, na radost korisnika, doneti nove i još mocnije alate.

Status: Pro software
OS: Win 98/XP, Mac OS X
Velicina: 1 CD
Adresa: www.ableton.com

Ivan Trajković


Jakna poput Predatora

U par nastavaka filmova o Predatoru, doticni vanzemaljac postiže nevidljivost upotrebom odela cija površina prikazuje ono što je iza njega. Vojske mnogih država vrše ispitivanja u tu svrhu, što je profesor Susumu Taci sa Tokijskog univerziteta i ostvario, napravivši upravo takvu jaknu.

Jakna-predator radi tako što se iza nosioca nalazi kamera koja snima pozadinu, a poseban projektor emituje snimljenu pozadinu na jaknu, koja je prekrivena retro-reflektivnim materijalom, koji jednako odbija svetlost u svim pravcima, poput macjeg oka na biciklu. Ceo prizor potrebno je pratiti kroz posebnu kameru, pricvršcenu na glavi.

Dalji razvoj ovog izuma usmeren je na primenu u medicini i avijaciji: hirurzi bi mogli da gledaju kroz svoje ruke, rukavice i instrumente dok operšu, a piloti bi mogli da gledaju kroz svoje noge, pod i zidove kabine pri sletanju i poletanju.

Za zainteresovane, web-adresa je: www.star.t.u-tokyo.ac.jp

Željko Živaljević

DODATAK: ukoliko vas interesuje kako cela priča sa ovom jaknom-predatororm funkcioniše u praksi, pogledajte .mpg fajl (uzgred, takvih je još na gorepomenutom sajtu) sa impresivnom demonstracijom "providnosti" manekena koji je nosi!

 

 
Radio-emisija "Zakon akcije i reakcije" snima se petkom, zainteresovanim radio-stanicama šalje ponedeljkom, a premijerno emituje na većini FM frekvencija subotom (toliko o njenoj mogućoj aktuelnosti). Urednik i voditelj ZAIRA: Zoran Modli. Desna ruka: Srdjan Paunović. Mailbox emisije: emisija@modli.co.yu.